Wydział Elektryczny PB

Oferta dla szkół

Wydział Elektryczny chce popularyzować nauki techniczne i ścisłe wśród młodych ludzi, dlatego jest otwarty na wizyty uczniów, zaczynając od najmłodszych klas szkoły podstawowej, aż po klasy maturalne. Podczas pobytu u nas oferujemy zajęcia popularnonaukowe, jak i specjalistyczne warsztaty w naszych laboratoriach. Wachlarz proponowanych zajęć jest szeroki i każdorazowo dostosowujemy go do zapotrzebowania uczniów odwiedzających nasz Wydział.

#doświadczajzPB

Dr inż. Adam Steckiewicz wyjaśnia jak bezboleśnie poczuć i zobaczyć prąd. Rozjechany ślimaczek objaśnia bezprzewodowe przesyłanie energii!
Dr hab. inż. Marcin Kochanowicz w laboratorium technologii światłowodów Wydziału Elektrycznego Politechniki Białostockiej zdradza tajniki powstawania tych unikalnych przewodów, dzięki którym nasz internet jest jeszcze szybszy.
Czy wiecie, co się dzieje pomiędzy przewodami, w których płynie prąd? Dr Grzegorz Hołdyński z Wydziału Elektrycznego Politechniki Białostockiej zaprezentuje co się dzieje pomiędzy przewodami, w których płynie prąd. To zjawisko sił elektrodynamicznych.
Na filmie popatrzysz na świat oczami (i czujnikami) robota mobilnego. Dr inż. Adam Wolniakowski wyjaśni jak reagują na otoczenie, i w jaki sposób się przemieszczają. Zajrzyj do Laboratorium Nawigacji Robotów Mobilnych Wydziału Elektrycznego Politechniki Białostockiej i sprawdź, ile jeszcze musimy nauczyć roboty, żeby mogły pracować wśród ludzi.
Roboty uwalniają ludzi od rutynowych czynności. Żeby zastąpiły ludzi, to ludzie muszą nauczyć je pracować. Dr inż. Adam Wolniakowski pokaże, jak można uczą się pracy roboty przemysłowe.
 

Sekretariat

Katarzyna Średzińska
 
pokój WE-040
85 746 94 28
797 994 909
 

Zapraszamy do zapoznania się z propozycją zajęć dla uczniów w ramach akcji „Dzień otwarty przez cały rok”:

Oferta dla szkół średnich

Wykłady interaktywne

czas trwania: 45 minut, miejsce – aula WE lub wyjazdowo

Uwaga: W związku z zagrożeniem COVID-19 wykłady odbywają się na platformie MS Teams.
  • Brak zasięgu w budynkach – dlaczego?
    Złożoność konstrukcji budowlanych wpływa na jakość komunikacji bezprzewodowej. Z jednej strony może osłabiać sygnał, jak też i miejscowo wzmacniać. Uzależnione jest to od wielu zjawisk fizycznych towarzyszących propagacji fal elektromagnetycznych. Znajomość tych zjawisk może w istotny sposób pomóc w lokalizacji nadajników sygnału wewnątrz konstrukcji budowlanych.
    dr inż. Agnieszka Choroszucho
  • Chciałbym zobaczyć co do mnie mówisz
    Świat dźwięków jest bardzo bogaty – przykłady dźwięków istot żywych (biologicznych) i obiektów technicznych. Komputerowe sposoby reprezentacji dźwięków. Obrazowanie dźwięków, czyli jak widzieć dźwięki dwuwymiarowo w perspektywie ich zmian w czasie – „widoczność dźwięków”. Połączenie otaczającego nas czwartego wymiaru – czasu, ze skalą częstotliwości (do obrazowania dźwięków). Pokazy obrazów dźwiękiem malowanych – obrazy dźwięków mowy ludzkiej i inne, w tym również dźwięków (propozycji) „wygenerowanych” przez uczestników wykładu.
    dr inż. Adam Kotowski
  • Elektronika cyfrowa – od prehistorii do układów On-Chip
    Słuchacze dowiedzą się jak powstały pierwsze systemy logiczne i arytmetyki binarnej. Omówione zostaną elementy klasycznej techniki cyfrowej i ich zastosowanie w otaczającym nas świecie. Odpowiemy na pytanie co kryje się pod pojęciem epoka mikroprocesorów i układów programowalnych, a nawet spróbujemy zaprojektować pierwszy Wasz układ cyfrowy z użyciem układów programowalnych.
    dr inż. Marian Gilewski
  • Elektrownie wiatrowe w otoczeniu człowieka
    W mediach coraz częściej mówi się o oddziaływaniu elektrowni wiatrowych na człowieka i jego otoczenie. Ale czy to wszystko, co słyszymy jest prawdą? Jak wygląda działanie elektrowni wiatrowej w praktyce? Czy opłaca się wybudować elektrownię na własny użytek?
    dr inż. Zbigniew Skibko
  • Energia dla przyszłości
    Energia jest niezbędnym elementem rozwoju ludzkiej cywilizacji. Niestety stosowane obecnie technologie wytwarzania energii powodują negatywne skutki w środowisku. Na wykładzie będzie mowa o ultranowoczesnych, na dzisiaj eksperymentalnych, metodach wytwarzania energii oraz ich potencjalnych oddziaływaniach na środowisko naturalne.
    dr inż. Helena Rusak
  • Jak to jest zrobione – światłowody
    43 Tb/s to aktualny rekord prędkości transmisji danych – szybciej niż światłowodem się nie da. W ramach prezentacji zostanie omówiona budowa i zasada działania światłowodów. Przedstawione będą przykłady zastosowań światłowodów w telekomunikacji, technice laserowej, sensorach oraz medycynie.
    dr hab. inż. Marcin Kochanowicz, prof. PB
  • Mikrokontroler 8-bitowy
    Wprowadzenie do programowania i do wykorzystania mikrokontrolerów 8-bitowych w prostych systemach automatyki. Omawiane będzie dostępne oprogramowanie dla wybranej rodziny mikrokontrolerów, skrócone podstawy programowania systemów wbudowanych w języku C, programowanie pamięci programu mikrokontrolera. Demonstracja działającego mikrosystemu.
    dr inż. Wojciech Wojtkowski
  • Optoelektroniczne systemy pomiarowe
    Współczesna automatyzacja procesów przemysłowych i prototypowania opiera się o bezobsługowe systemy robotyki i mechatroniki. Wsparciem dla tak zaawansowanych urządzeń są optoelektroniczne systemy pomiarowe, do których można zaliczyć układy stereowizji, widzenia maszynowego, obrazowania spektralnego czy układów wykorzystujących efekt światła strukturalnego (Kinect). W ramach wykładu przedstawione zostaną współczesne systemy pomiarowe wykorzystujące źródła i detektory promieniowania optycznego.
    dr hab. inż. Jacek Żmojda, prof. PB
  • Przemysł 4.0
    W ewolucyjnym rozwoju przemysłu wyróżnia się 3 etapy przełomowe. Zmiany zachodzące w krótkim okresie doprowadzały do znaczących zmian w technologii i w społeczeństwie. W technologiach wyróżnia się epokę przemysłu 1.0, 2.0 i 3.0. Rozwijane obecnie technologie noszą znamiona kolejnego etapu: Przemysł 4.0. W trakcie spotkania zostaną omówione wcześniejsze etapy i przedstawione główne elementy Przemysłu 4.0.
    dr hab. inż. Bogusław Butryło, prof. PB
  • Przesyłanie energii bezprzewodowo – science-fiction czy prawda?
    Jesteśmy „okablowani” – metalowe pępowiny łączą nas z elektrowniami wytwarzającymi energię. Przewody wiszą nad naszymi głowami na monumentalnych słupach. Ale czy kabel jest jedynym sposobem, by dostarczyć niezbędny do funkcjonowania prąd z elektrowni do naszych urządzeń? Czy futurystyczna wizja świata, w którym energia przesyłana jest bez plątaniny przewodów, panuje sprawiedliwość, prawo, a wszyscy ludzie są równi i wolni jest nierealna? Odpowiemy sobie na te arcyważne pytania i sprawdzimy jak przesłać energię elektryczną przez powietrze, którym codziennie oddychamy.
    dr inż. Adam Steckiewicz

Warsztaty

czas trwania: od 45 minut do 90 minut, miejsce – laboratorium WE, liczba osób – około 10

Uwaga: W związku z zagrożeniem COVID-19 realizacja warsztatów jest zawieszona.
  • Ciągłość zasilania – automatyka zabezpieczeniowa
    Automatyka zabezpieczeniowa stanowi ważną dziedzinę elektroenergetyki, gdyż decyduje o ciągłości i pewności pracy systemów elektroenergetycznych oraz ich elementów (elektrowni, sieci oraz układów odbiorczych) w stanach zakłóceniowych. W ramach warsztatów zostaną zaprezentowane urządzenia zabezpieczeniowe począwszy od początków elektryki do czasów dzisiejszych. Poruszone zagadnienia związane z obsługą i nastawami. Zaprezentowane zostanie działanie zabezpieczeń h oraz system nadzoru i sterowania typu Scada.
    dr inż. Dariusz Sajewicz
  • Elektronika samochodowa – zobacz z bliska
    Poznanie wybranych aspektów związanych z zastosowaniem układów elektronicznych w pojazdach samochodowych. Po krótkim wprowadzeniu uczestników w wybrane zagadnienia, nastąpi prezentacja omawianych systemów w laboratorium elektroniki samochodowej, połączona z ich uruchamianiem i testowaniem.
    dr inż. Wojciech Wojtkowski
  • Fizyka na praktycznie i wszystko jasne
    Zapoznanie się w sposób praktyczny z zagadnieniami omawianymi na zajęciach fizyki w szkole średniej. Dlaczego tak ważne są nazwiska Ohm i Kirchhoff? Dlaczego układ elektryczny może być trójfazowy? Jak mogą wpływać na siebie układy nie mające ze sobą styczności? Prąd elektryczny nie musi być straszny. Przyjdź i spróbuj go oswoić.
    dr inż. Anna Białostocka
  • Linux – moda czy alternatywa dla systemu Windows
    Zapoznanie z wybranym systemem Linux oraz przedstawienie możliwości wykorzystania w wybranych dziedzinach: projektowanie układów elektronicznych, pisanie oprogramowania na mikrokontrolery lub komputery PC, praca biurowa. W trakcie warsztatów będzie można samodzielnie przetestować wybrane oprogramowanie i stworzyć swój pierwszy program działający w systemie Linux.
    dr inż. Wojciech Wojtkowski
  • „Odłóż ten telefon!” czyli twarde argumenty
    Czy w ustach dorosłych w Waszych domach często słychać takie polecenie? Czy ciągle musisz udawać, że znowu nauczyciele przesadzili z ilością prac domowych na Classroomie, podczas gdy tak naprawdę grasz w Minecrafta? W trakcie zajęć spróbujemy ustalić dlaczego rodzice są tak uciążliwi i nieugięci. Czy mogą mieć rację? Porozmawiamy o twardych, naukowych argumentach dla obu stron sporu.
    dr inż. Urszula Błaszczak


Oferta dla szkół podstawowych, klasy VI-VIII

Wykłady interaktywne

czas trwania: 45 minut, miejsce – aula WE lub wyjazdowo

Uwaga: W związku z zagrożeniem COVID-19 wykłady odbywają się na platformie MS Teams.
  • Fale elektromagnetyczne w telekomunikacji
    Zaprezentowane zostaną zagadnienia związane z radiowymi falami elektromagnetycznymi. Przedstawione będą różne rodzaje anten wykorzystywanych do wysyłania i odbioru informacji drogą radiową. Omówione zostanie wykorzystanie różnych rodzajów fal radiowych przez urządzenia używane w codziennym życiu: radio, telewizja, telefonia komórkowa, sieci Wi-Fi.
    dr inż. Maciej Sadowski, dr inż. Marek Garbaruk, dr inż. Norbert Litwińczuk
  • Jak na Ciebie działa pole elektryczne
    Otaczający nas świat jest pełen źródeł pola elektrycznego, które oddziałuje na całą materię w otoczeniu. Celem zajęć jest wyjaśnienie pojęcia pola elektrycznego, przedstawienie i wyjaśnienie skutków jego oddziaływania na materię oraz omówienie wybranych zastosowań tego zjawiska i problemów, które ono wywołuje.
    dr inż. Eugeniusz Czech
  • Maszyny elektryczne są wokół nas
    Dlaczego maszyny elektryczne są wszędzie? Gdziekolwiek używamy nowoczesnej techniki, tam są maszyny elektryczne. Dziś cały świat oplata sieć kabli przesyłających energię elektryczną – bo tak łatwiej, taniej i praktyczniej. Zaś na całej drodze są tysiące transformatorów – pierwszy w elektrowni, ostatni w zasilaczach naszych komputerów. A jak wyglądałoby nasze życie bez maszyn elektrycznych?…
    dr hab. inż. Adam Sołbut, prof. PB
  • Metamateriały – nielogiczne czy niemożliwe?
    Czy mogą istnieć materiały o ujemnej wartości przenikalności elektrycznej albo magnetycznej? Czy można zbudować samodzielnie takie materiały? Gdzie można zastosować takie materiały? Jakie specyficzne właściwości wykazują tego typu materiały?
    dr hab. inż. Bogusław Butryło, prof. PB

Warsztaty

czas trwania: od 45 minut do 90 minut, miejsce – laboratorium WE, liczba osób – około 10

Uwaga: W związku z zagrożeniem COVID-19 realizacja warsztatów jest zawieszona.
  • Dlaczego bańki mydlane są kolorowe?
    Na zajęciach poznasz zjawiska interferencji, dyfrakcji i polaryzacji światła świadczące o jego falowej naturze. Są one podstawą dla projekcji obrazu trójwymiarowego w kinach, a także holografii czy tomografii oka. W laboratorium dokonasz pomiaru: długości fali, stopnia polaryzacji i drogi spójności światła.
    dr inż. Urszula Błaszczak, dr inż. Łukasz Gryko
  • Czy prąd zawsze kopie?
    Podczas warsztatów poznamy w jaki sposób prąd elektryczny oddziałuje na organizmy żywe oraz podstawowe zasady bezpiecznej eksploatacji urządzeń elektrycznych. Przedstawione zostaną również zasady udzielania pomocy w przypadku porażenia prądem elektrycznym. W ramach warsztatów przeprowadzone zostaną eksperymenty obrazujące skutki niewłaściwej eksploatacji urządzeń oraz sposoby poprawy bezpieczeństwa w kontakcie z urządzeniami elektroenergetycznymi.
    dr inż. Marcin Sulkowski
  • Elektronika dla początkujących
    W czasie warsztatów uczestnicy zapoznają się z podstawowym wyposażeniem laboratorium elektroniki – oscyloskopami, generatorami funkcyjnymi, zasilaczami laboratoryjnymi oraz multimetrami. Wszyscy zainteresowani będą mogli samodzielnie (lub z pomocą starszych kolegów) zaprojektować, zbudować i przetestować wybrane układy elektroniczne.
    dr inż. Andrzej Karpiuk


Oferta dla szkół podstawowych, klasy I–V

Wykłady interaktywne

czas trwania: 45 minut, miejsce – aula WE lub wyjazdowo

Uwaga: W związku z zagrożeniem COVID-19 wykłady odbywają się na platformie MS Teams.
  • Działanie maszyn prostych i czujników
    Prezentacja zasady działania maszyn prostych oraz czujników wielkości fizycznych na przykładzie zestawu Lego Mindstorms EV3. Słuchacze poznają sposób ich budowy oraz praktyczne przykłady zastosowania.
    dr hab. inż. Adam Idźkowski, prof. PB
  • Lasery i inne bajery
    Lasery są z nami od ponad 50 lat i zapewne każdy choć raz cokolwiek o nich usłyszał. Ale czym właściwie jest LASER i dlaczego stał się tak ważnym elementem naszego życia? W ramach wykładu omówione zostaną podstawy działania laserów oraz ich różnorodne zastosowania, tj, drukarka laserowa, skaner laserowy, mikrofon laserowy, skalpel laserowy i wiele innych. Przeprowadzony zostanie pokaz wykorzystania promieniowania laserowego w skanowaniu obiektów trójwymiarowych.
    dr hab. inż. Jacek Żmojda, prof. PB
  • Skąd się bierze prąd w gniazdku?
    Uczniowie poznają podstawowe metody produkcji energii elektrycznej (elektrownie węglowe, wiatrowe, słoneczne i wodne) oraz drogę jaką przebywa prąd od elektrowni do odbiorcy. Wykład poparty będzie prezentacją multimedialną zawierającą wiele zdjęć i filmów oraz pokazem modeli różnych elektrowni (m. in. słonecznej i wiatrowej). W trakcie zajęć każdy będzie mógł własnoręcznie wyprodukować prąd.
    dr inż. Grzegorz Hołdyński

Warsztaty

czas trwania: od 45 minut do 90 minut, miejsce – laboratorium WE, liczba osób – około 10

Uwaga: W związku z zagrożeniem COVID-19 realizacja warsztatów jest zawieszona.
  • Fascynujące światło
    Na zajęciach poznasz naturę światła, jego rolę w naszym życiu, w procesie widzenia oraz w technice. Zostaną zaprezentowane zjawiska odbicia i załamania światła, polaryzacji, mieszania barw, a także emisji oraz detekcji. Uczniowie dowiedzą się jak działają: światłowody, lasery, ogniwa fotowoltaiczne, aparaty fotograficzne, płyty CD, DVD, BD i inne urządzenia optoelektroniczne.
    dr hab. inż. Jacek Kusznier
  • Jak powstaje zwarcie w instalacji?
    Prąd zwarciowy wywołuje gwałtowny wzrost temperatury przewodów i urządzeń elektrycznych, co może prowadzić do ich spalenia. W ramach warsztatów przeprowadzone zostaną eksperymenty obrazujące cieplne i dynamiczne efekty przepływu prądów zwarciowych w przewodach elektrycznych.
    dr inż. Grzegorz Hołdyński


× W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.