Wydział Elektryczny PB

Międzynarodowo o kształceniu w czasach pandemii

22-06-2021

Od poniedziałku, 21 czerwca 2021 r., Wydział Elektryczny Politechniki Białostockiej gości przedstawicieli uczelni z Bułgarii, Norwegii i Serbii. Trwa dwudniowe spotkanie inaugurujące międzynarodowy projekt, realizowany dzięki wsparciu Narodowej Agencji Programu Erasmus+ w ramach akcji 2 – Partnerstwa strategiczne na rzecz edukacji cyfrowej w sektorze szkolnictwa wyższego.

Projekt o nazwie „Holistic approach towards problem-based ICT education based on international cooperation in pandemic conditions” zrealizują wspólnie: Politechnika Białostocka (w roli koordynatora) oraz University of Nis (Serbia), Norwegian University of Science and Technology (Norwegia), University of Ruse „Angel Kanchev” (Bułgaria). Celem działań tych czterech partnerów jest wzmocnienie potencjału europejskich uczelni w zakresie kształcenia studentów w warunkach pandemii. Nowością w projekcie jest zastosowanie podejścia holistycznego, które obejmuje zestaw takich działań jak:

  • nowatorska metodologia nauczania,
  • opracowanie nowych programów kursów,
  • edycja materiałów cyfrowych (podręczniki, raporty, zadania, ćwiczenia, testy itp.),
  • pisanie podręczników i szkolenie nauczycieli akademickich w celu zaangażowania ich w nowy sposób nauczania.

Dzisiejsze spotkanie jest pierwszym z kilku zaplanowanych w projekcie. Projekt zaczynamy w czerwcu 2021 roku, a skończymy w maju 2023 roku. Dwa lata to bardzo krótki czas, bo pracy jest naprawdę dużo. Pomysł wyszedł od naszych kolegów z Norwegii, którzy od sześciu lat prowadzą innowacyjny program nauczania oparty na metodzie problemowej. Jest ona znana od 40 lat, są nawet uczelnie w Holandii i Danii, które kształcą studentów wyłącznie w oparciu o tę metodę. Natomiast na ogromnej większości uczelni wyższych preferowana jest tradycyjna metoda kształcenia. Dlatego w projekcie skorzystamy z doświadczenia naszych norweskich partnerów: oni będą nas uczyć, a my – w wybranych przedmiotach – zastosujemy metodę opartą na problemie w nauczaniu studentów – wyjaśnia dr inż. Jarosław Makal, prof. PB, koordynator projektu ICT_EDUPAND i wykładowca na Wydziale Elektrycznym Politechniki Białostockiej.

Zaplanowane w projekcie działania mają na celu zmotywowanie studentów do aktywności na wykładach. Międzynarodowy zespół dydaktyków chce określić, które metody nauczania i uczenia się dają najlepsze rezultaty w warunkach pandemii, opracować sposoby organizowania ćwiczeń laboratoryjnych oraz metody obiektywnego oceniania wiedzy i umiejętności studentów. Zredagują wspólnie zbiór najlepszych projektów laboratoryjnych studentów, który będzie poprzedzony opisem warunków pracy w poszczególnych laboratoriach.

Plan jest taki: pierwszy rok realizacji projektu to są szkolenia nauczycieli łącznie z przygotowaniem materiałów dla studentów, które będą pomocne i potrzebne w realizacji tej metody; a w drugim roku realizacji, czyli od października 2022/2023, na wybranych przedmiotach wprowadzamy już nauczanie metodą opartą na problemie – dodaje dr inż. Jarosław Makal.

Z efektów realizacji tego projektu skorzystają w pierwszej kolejności studenci Wydziału Elektrycznego – który na Politechnice Białostockiej jest główną jednostką zaangażowaną w realizację projektu. Chodzi przede wszystkim o przedmioty dotyczące obwodów elektrycznych oraz Internetu rzeczy (Internet of Things). Metoda może być też użyta także w kształceniu studentów na wybranych przedmiotach z zakresu telekomunikacji, jak również elektroenergetyki.

Główną istotą tego projektu jest zamiana tradycyjnego sposobu nauczania opartego na słuchaniu wykładów i wykonywaniu ćwiczeń na taki, który obejmuje bardziej angażującą studentów pracę w małych grupach, opartą na metodzie Problem Based Learning (PBL). To metoda, która znacznie bardziej motywuje studenta. Natomiast głównym problemem jest zamiana sposobu myślenia nauczyciela, który musi przestawić się na zupełnie nowy sposób nauczania. Taki sam wysiłek czeka studenta, który do tej pory otrzymywał tradycyjną dawkę teorii i próbował ją stosować na ćwiczeniach. Metoda PBL zmienia całkowicie to podejście. Studenci mają ogromną satysfakcję, kiedy widzą, że z sukcesem rozwiązali problem, który początkowo wydawał się być „nie do ugryzienia” – mówiła podczas spotkania na Politechnice Białostockiej prof. Bojana Gajić z Norwegian University of Science and Technology.

Projekt „Holistic approach towards problem-based ICT education based on international cooperation in pandemic conditions” (ICT_EDUPAND) otrzymał dofinansowanie z programu Erasmus+ w wysokości 234 700,00 euro, w ramach konkursu akcji 2 – Partnerstwa strategiczne na rzecz edukacji cyfrowej w sektorze szkolnictwa wyższego.

Poniżej zdjęcia z inauguracyjnego spotkania projektu ITC_EDUPAND.


× W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.